Jdi na obsah Jdi na menu
 


01. Avia B.35 (Kovozávody Prostějov) - 1/72

Dokončení modelu - únor 2007.

Historie letounu:
Letoun B-35.69 byl vyroben a zalétán 25.9.1938 v továrně Avia.Zástupci MNO byl oficiálně převzat 28.9.1938 načež byl předán ke 101.letce Leteckého pluku Praha na letišti Klecany kde byl s označením F3 přidělen škpt.Romanu Fatkovi.

Do bojových operací je nasazen počínaje 4.10.1938 kdy je Praha poprvé napadena letouny Dornier Do-17E německé bombardovací eskadry KG 2 jejímž cílem bylo bombardovat letiště Ruzyně.Škpt Fatka na B-35.69 létá u 101.letky až do 30.10.1938 (za tuto dobu škpt.Fatka zaznamenává šest sestřelů - 2x Do-17M, 1x He-111E, 1x SM-79 a 2x Bf-109D) kdy jsou B-35 u Leteckého pluku Praha urychleně nahrazeny výkonnějšími letouny Av-135, které na výrobních linkách nahradily letouny B-35 od 18.10.1938.

Letoun byl spolu se zbytkem letounů B-35 od 101.letky předán 36.letce 2.leteckého pluku toho času dislokované na letišti na letišti Německý Brod.Zde letoun obdržel označení G9 a byl přidělen jako osobní letoun kpt.Milanu Kostkovi.Ten na něm dosáhnul 4 sestřely přičemž letoun byl zničen 5.11.1938 když byl škpt.Kostka při návratu z bojového letu do prostoru Vlašim napaden rojem francouzských stíhacích letounů Morane-Saulnier MS.406 a sestřelen v prostoru Dolních Kralovic

Kamufláž letounu:
Letoun byl opatřen tříbarevnou kamufláží složenou ze skvrn hnědé, okrové a zelené barvy se světle šedými spodními plochami.

V době služby u 101.letky letoun nesl na obou stranách trupu plukovní znak Leteckého pluku Praha sestávající se z modrého lva na bílém, modře lemovaném obdélníku.Označení letounu F3 bylo provedenou pomocí bílých písmen a číslic v prostoru mezi znakem a vodorovnou ocasní plochou.Výsostné znaky byly standardního kruhového provedení s modrým lemem a umístěny na horní a spodní straně křídla a svislé ocasní ploše.Na svislé ocasní ploše byl rovněž znak továrny Avia.

Po převelení letounu k 36.letce 2.leteckého pluku byl plukovní znak Leteckého pluku Praha nahrazen plukovním znakem 2.leteckého pluku jímž byla modrá šachovnicovaná moravská orlice v bílém modře lemovaném poli.Rovněž bylo zatřeno původní označení F3 a nahrazeno označením G9 provedeným bílou barvou.

Osobní označení škpt.Romana Fatky bylo umístěno na obou stranách motorového krytu.Na levé straně to bylo pikové eso, na pravé straně to byly piková čtyřka a piková sedma.Tyto symboly byly na letoun namalovány v noci 30.9.1938 bez vědomí pilota mechanikem rtm.Danielem Veselým jako poněkud ironický symbol předchozí karetní partie, kterou škpt.Fatka s těmito kartami v ruce prohrál.I přes očekávaný pilotův výbuch hněvu však tyto symboly nebyly smazány a na letounu zůstaly.Po předání letounu k 36.letce byly původní symboly sestřelů škpt.Fatky na pravé straně trupu zamalovány odpovídajícím odstínem kamuflážní barvy.

Osobní označení kpt.Milana Kostky bylo provedeno na obě strany kabiny.Na pravou stranu kabiny přibyl nápis „Řezník“ provedený bílou barvou (tento nápis byl uveden na všech letounech kpt.Milana Kostky) doplněný o zakrvácenou řeznickou sekeru.Na pravou stranu přibyl neoficiální znak 36.letky ,černý drak v bílém trojúhelníku) a symboly osmi dosavadních sestřelů v provedení černých křížů s bílými konturami (před zničením letounů dosáhl jejich počet 12 úplných křížů za potvrzené sestřely a jednoho polovičního kříže za sestřel ve spolupráci).

 

Fotografie

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář