Jdi na obsah Jdi na menu
 


02. Avia Av.135B (RS Models) - 1/72

Dokončení modelu  - únor 2007. Jednalo se o mou první celoresinovou stavebnici.

Historie letounu:
Letoun Avia Av-135.105 byl vyroben 20.10.1938 jakožto pátý letoun Av-135 vyrobený v továrně Aero, kam byla v rámci válečné potřeby přesunuta výroba B-35 nahrazená k 18.10.1938 výrobou Av-135 (pro úplnost je nutno poznamenat že výrobní čísla letounů B-35 a Av-135 vyrobených v továrně Aero Vodochody měla lichá počáteční čísla, tedy byly to série 1XX, 3XX, 5XX, 7XX a 9XX).

Zástupci MNO bylo převzat 21.10.1938 načež byl přelétnut na letiště Zlosyň odkud operovala 102.letka Leteckého pluku Praha.Letoun byl jako osobní přidělen škpt.Jiřímu Kadlecovi (ten na tomto letounu dosáhnul 13 sestřelů) s nímž se účastnil operačních letů od 20.10.1938 do 18.11.1938 kdy byl letoun sestřelen palbou z bombardéru Heinkel He-111 a zřítil se i s pilotem v prostoru Smíchov.Letoun prošel 14.11.1938 polní úpravou na verzi Av-135B kdy byl pod trup letounu umístěn závěsník PDTZ-250 s možností podvěsu 250kg pumy či přídavné nádrže.Táhlo ovládání zámků závěsníku bylo umístěno na levé straně kokpitu.

Kamufláž letounu:
Letoun nesl na horních plochách třítónovou kamufláž tvořenou skvrnami hnědé, okrové a zelené barvy se světle šedými plochami.Výsostné označení letounu bylo provedeno standardními československými kruhovými výsostnými znaky s modrým lemem na svislé ocasní ploše a horní a spodní straně křídla.Na svislé ocasní ploše se rovněž nacházelo označení konstrukčního původce letounu, továrny Avia.Plukovní označení Leteckého pluku Praha, modrý lev v bílém, modře lemovaném poli, bylo provedeno oboustranně na trupu.Útvarové označení L9 bylo provedeno pomocí bílých písmen a číslic v prostoru mezi plukovním označením a vodorovnou ocasní plochou.Letoun nesl na obou stranách motorového krytu neoficiální znak 102.letky, černobílého čápa v letu ve světle modrém poli (během 2.světové války byla upravená forma tohoto znaku převzata 312.squadronou RAF).

Osobní označení škpt.Jiřího Kadlece, zelený trojlístek, bylo provedeno oboustranně pod čelním štítkem překrytu kabiny kde jej na levé straně doplnily symboly sestřelů zobrazené jakožto bílé hákové kříže přičemž zobrazeny jsou pouze kompletní sestřely.

Jakožto letounu vedoucího stíhacího pilota československého letectva navíc na pravou stranu pod letounu provedl 5.11.1938 mechanik letounu nrtm.Aleš Turc křídami kresbu dvojice karet-pikového a srdcového esa a nápisu „Eso es“, který na letounu zůstal až do jeho zničení

 

Fotografie

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář