Jdi na obsah Jdi na menu
 


03. Aero MB.200 (Kovozávody Prostějov) - 1/72

 Dokončení modelu - červen 2007.

Kamufláž letounu:
Letoun byl na všech plochách natřen barvou khaki.Označení 6.leteckého pluku, červený lev v bílém poli, bylo provedeno v červeně lemovaných čtvercích na obou stranách trupu.Letkové označení M7 bylo provedeno vedle plukovního znaku bílou barvou.Na přídi byla žlutým písmem provedena přezdívka letounu „Stařík“ doplněná o bílou plochu s vyznačenými značkami za každý napadený cíl. Svislá ocasní plocha letounu nese dvě hrací kostky s čísly 5 a 6 jakožto alegorii 5. a 6.leteckého pluku jejichž součástí byly i bombardovací útvary s letouny MB-200

Historie letounu:
Letoun Aero MB-200.21 byl vyroben v továrně Aero v 5.11.1937 načež byl 9.11.1937 zalétán.Zástupci MNO letoun oficiálně převzali k 11.11.1937 a letoun byl předán k 84.letce 5.leteckého pluku toho času na letišti Německý Brod odkud byl 24.3.1938 přelétnut k 86.letce 6.leteckého pluku na letišti Kbely.Zde byl mobilizován v rámci Polní letky 86 a spolu s ní přesunut na letiště Radonice přičemž byl přidělen této posádce:

Pilot: mjr.Stanislav Kupka
Druhý pilot: kpt.Josef Stejskal
Bombometčík: npor.Jan Nachtnebel
Navigátor: npor.Jozef Korda
Radista: kpt.Karel Domkář
Horní střelec: por.Libor Sekanina
Spodní střelec: por.Ján Blahoš

Protože letoun byl již z výroby opatřen přídavnými nádržemi namísto trupových pumovnic, byl přidělen k roji, který měl provádět nálety na delší vzdálenosti.Svůj první bojový let letoun provedl spolu s pěti dalšími letouny polní letky 86 dne 2.10.1938 kdy bylo nařízeno zničit železniční uzel ve Freibergu kde podle zpráv československé zpravodajské služby mělo probíhat vykládání tanků blíže neidentifikované německé tankové divize.

Letouny odstartovaly v časných ranních hodinách a nabraly v sevřené formaci s doprovodem letky stíhaček B-534 kurz k Freibergu.Krátce po přelétnutí hranic v prostoru Altenberg však byl svaz napaden stíhačkami Bf-109D JG-132, které při vlastí ztrátě tří letounů nejen sestřelují čtyři doprovodné stíhačky ale sestřelují jeden z Blochů a druhý letoun nutí k nouzovému přistání.Letoun MB-200.21 ze střetu vychází těžce poškozen s jedním motorem nefunkčním, zabitým kpt.Josefem Stejskalem a těžce zraněnými por.Blahošem a npor.Kordou.Mjr.Kupkovi se letoun podaří po nouzovém odhozu pum dotáhnout zpět na letiště Radonice avšak zde je letoun odsouzen k téměř čtyřem dnům nečinnosti zatímco pozemní personál se horečně snažil jej opravit a připravit znovu do letuschopného stavu.

Další dva bojové lety letoun absolvoval v noci z 8. na 9.10.1938 kdy se letounům polní letky 86 podařilo konečně bombardovat železniční uzel ve Freibergu a navíc krátce před svítáním bombardovaly dva letouny (včetně MB-200.21) seřazovací nádraží v Chemnitzi.
Těchto akcí se letoun účastnil s posádkou doplněnou o druhého pilota npor.Miroslava Moučku, navigátora mjr.Jakuba Petrovského a spodního střelce por.Attilu Szaboa.

9.10.1938 na letounu během technické prohlídky proběhlo několik úprav na základě zkušeností s nasazením letounů MB-200.Na podvozkové nohy byly doplněny původně nepoužívané aerodynamické kryty kol jako částečná ochrana proti střepinám, jimiž způsobené perforace pneumatik hlavních podvozkových kol způsobily několik havárií při přistávání letounů MB-200 5.leteckého pluku.Do trupu bylo dále doplněno několik desek přídavného pancéřování pilotního prostoru a prostoru bombometčíka a na výfuky byly namontovány nástavce, které měly zamezit vyletování jisker a tím prozrazení letounu během nočních letů.

Letoun se v následujících nocích účastní náletů na následující cíle

9.10.-10.10.1938
Železniční nádraží v Drážďanech
Muniční továrna v Chotěbuzi

9.10.-10.10.1938
Petrochemická zařízení ve Frankfurtu nad Mohanem

10.10.-11.10.1938
Tanková továrna v Erfurtu
Petrochemická zařízení v Lipsku

11.10.-12.10.1938
Shromaždiště nepřátelských jednotek v Marienbergu
Vojenské letiště Zwickau
Seřazovací nádraží v Lipsku

12.10.-13.10.1938
Továrna na optické přístroje v Jeně
Shromaždiště nepřátelských jednotek v Münchenbergu
Shromaždiště nepřátelských jednotek v Selbu

13.10.-14.10.1938
Dvojnásobný nálet na tovární čtvrť v Drážďanech

V následujících nocích je polní letka 86 stažena z náletů na německé průmyslové a vojenské objekty a na žádost armády provádí rušivé bombardování nepřátelských shromaždišť v okolí původních československých západních hranic a postupových uzlů v západních Čechách.Na program posádky MB-200.21 se tak dostávají tyto cíle:

14.10.-15.10.1938
Velitelské stanoviště 3.pěší divize v Neudorfu
Polní muniční skladiště v Kovářské
Polní opravny tankové techniky 1.tankové divize u Nové Role
Polní tábor 2.tankového praporu 1.tankové divize v Lokti

15.10.-16.10.1938
Skladiště pohonných hmot ve Schönecku
Polní tábor 5.pěší divize v Seiffenu
Lehké polní opevnění jednotek 5.pěší divize v Boleboři

16.10.-17.10.1938
Polní velitelství 7.tankové divize v Nassau
Shromaždiště techniky 4.motorizované divize v Kaleku
Polní sklad munice u Dubí

17.10.-18.10.1938
Silniční most v Drážďanech
Železniční nádraží v Drážďanech
Polní sklad pohonných hmot v Petrovicích

Nálety v noci z 18.10. na 19.10.1938 se z důvodů silného zhoršení počasí neuskutečňují a posádka MB-200.21 tak může pokračovat v bojové činnosti až v noci z 19.10. na 20.10.1938 kdy je naplánován první nálet československých letců na Berlín.

Jako cíl náletu bylo pro posádku MB-200.21 vybráno Anhaltské nádraží, které se posádce mjr.Kupky podaří zasáhnout čtyřmi přímými zásahy.Nad cílem se však letoun dostává do silné protiletadlové palby při níž je těžce zraněn spodní střelec por.Szabo když nepřátelský granát odtrhává výsuvnou část spodní střelecké věže i se střelcovýma nohama.Posádce se podaří střelce udržet ještě téměř dvacet minut naživu avšak nakonec na následky svého zranění umírá.Pro další operace jej nahrazuje npor.Ondřej Semlbauer

V následujících třech nocech jsou cílem opět objekty v prostoru Berlína.První je v noci z 20.10. na 21.10. letiště Tempelhoff na němž bomby ničí palivové nádrže a rozpoutávají požár, který se daří zvládnout až po dvou dnech kdy palivo vyhoří.Navíc jedna z bomb dopadá těsně před trojici startujících transportních letounů Junkers Ju-52/3m, které jsou těžce poškozeny a dopadají na zem v prostoru letiště Tempelhoff.Tyto letouny jsou posádce následně připsány jako sestřelené.Následující nálet je v noci z 21.10. na 22.10. zaměřen na říšské ministerstvo letectví, které posádka pplk.Kupky zasahuje dvěma bombami a z větší části budovy strhává.

Třetí nálet v noci z 22.10. na 23.10. se stává letounu MB-200.21 osudným.Cílem pro tuto noc všem bombardérům stává budova opravovaného Reichstagu poškozená již v roce 1933 požárem.

Letoun do prostoru Berlína vlétává v hlavním proudu bombardérů od jihu a míří přímo k cíli.Němci poučeni předchozími nálety zesílili protiletadlovou obranu a daří se jim tak srazit dva Blochy v plamenech do města.Zasažen je i MB-200.21 jemuž střepiny flaku prorážejí a zapalují téměř vyprázdněnou levou křídelní nádrž.Požár celého letounu se však daří zažehnat jejím včasným odhozením.Při přibližování k cíli však palba houstne.Blízký zásah proráží trup letounu a těžce zraňuje radistu o kterého se musí postarat horní střelec.Ve chvíli kdy se letoun zhoupne poté co pumy odpadnou od závěsů otřese letounem mohutný výbuchu který trhá na kusy celou příď i s bombometčíkem kpt.Nachtnebelem.Letoun přechází do neřiditelné ploché vývrtky provázené rozkazem opustit letoun.Ven se dostávají všichni letci až na zraněného radistu kpt.Domkáře a horního střelce npor.Sekaninu, kteří se k únikovému východu nedostanou a doprovází letoun do jeho hrobu jímž se mu stává asfalt ulice Georgenstraße

 

 

Fotografie

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář