Jdi na obsah Jdi na menu
 


04. Avro Lancaster B.Mk.III (Hasegawa) - 1/72

Dokončení modelu - srpen 2008.

Historie letounu:
Letoun Avro Lancaster Mk.III ED953 byl vyroben 30.10.1944 u firmy A.V.Roe Co. Ltd. Manchaster-Chadderton.Z majetku letectva RAF jej za prostředky získané veřejnou sbírkou zakoupila Československá exilová vláda, která jej zařadila k 311.polní letce na letišti Honnington kam letoun dorazil 17.11.1994.Zde byl označen imatrikulací O1 a přidělen posádce F/lt Robertu Moravcovi tvořené těmito letci:

Pilot: F/lt Robert Moravec
Palubní inženýr: P/O Miloslav Vymazal
Navigátor: P/O Jan Kopec
Radista: F/O Roman Hudec
Bombometčík/přední střelec: P/O David Kalousek
Horní střelec: Sgt.Petr Jimram
Zadní střelec: F/Sgt.Martin Skládal

První nálet na Německo absolvuje 2.1.1945 kdy spolu s dalšími dvěma letouny bombarduje Norimberk.Při následujícím náletu 7.1.1945 na Mnichov je letoun v prostoru Stuttgartu napaden nočním stíhacím letounem Bf-110G z NJG-11 jehož palba odstřeluje levý vnitřní motor a zabíjí zadního střelce F/Sgt.Martina Skládala.Ten je pro následující operace nahrazen sgt.Johnem Connorsem.Protože letoun byl těžce poškozen, je opraven až 30.1.1945 kdy je zalétán F/lt.Moravcem a i s jeho posádkou se 5.2.1945 účastní bombardovacího náletu na Řezno při němž se zadnímu střelci sgt.Connorsovi a hornímu střelci sgt.Petru Jimramovi daří sestřelit noční stíhací letoun Ju-88.

13.2.1945 je letoun spolu se zbytkem operačních letounů 311.polní letky vyslán k mohutnému náletu na Drážďany při kterém přelétá území Československa.Při přeletu Mostu se letoun dostává do těžké palby protiletadlové obrany, která lehce zraňuje bombometčíka P/O Davida Kalouska a proráží křídelní palivové nádrže takže letoun musí pro nedostatek paliva předčasně přistát na letišti v Eindhovenu.Zde se podrobuje opravě a 19.2.1945 se i s uzdraveným P/O Kalouskem vrací zpět do Honningtonu kde se zapojuje do bojových operací 22.2.1945 kdy spolu s dalšími pěti letouny bombarduje Duisburg a 11.3.1945 se účastní „tisícovkového“ náletu na Essen.

Za dramatických okolností provádí posádka F/lt Moravce nálet nad Hannover kam je vyslána 25.3.1945.Krátce po přeletu pobřeží se bombardér dostává to bouře a jen s obtížemi se probíjí nad město.Po odhození bomb se otočí k návratu avšak jen pár minut nato je letoun zasažen dvěma blesky, které mu způsobují vážné poškození palubních přístrojů a vyřazují radiostanici.F/lt.Moravec se proto rozhoduje s letounem předčasně přistát přičemž šance se mu naskýtá ve chvíli kdy letoun vletí do díry v bouřce jíž vidí na zemi obrys letiště Rheine.Po přistání se posádka Lancasteru překvapivě setkává s příslušníky 1.leteckého pluku, který byl na Rheine před týdnem přemístěn z Evreux a po opravě letounu se 28.3.1945 vrací zpět k 311.polní letce.

Poslední dva nálety na Německo posádka provádí 14.4.1945 kdy bombarduje doky v Kielu a konečně 25.4.1945 kdy je cílem symbolicky Berchtesgadenský komplex luxusních domů hitlerovské elity.

Po skončení druhé světové války je letoun 2.6.1945 předán 106.squadroně v Metheringhamu u níž dostává standardní nátěr RAF a trupový kód XS-O.Zde létá až do ledna 1946 kdy je jako nadbytečný uskladněn na letecké základně East Wretham a 19.8.1947 je spolu s další nadbytečnou technikou oficiálně administrativně zrušen.Sešrotován je pravděpodobně v říjnu 1947.

Zbarvení letounu:
Letoun v době služby u 311.polní letky nesl na horních plochách tříbarevnou kamufláž kombinující skvrny hnědé, okrové a zelené barvy s černými spodními plochami přičokrové a zelené barvy s černými spodními plochami přičemž rozdělení rozhraní spodních a horních ploch je provedeno podle zvykostí platných u RAF.Na svislých ocasních plochách a obou stranách křídla letoun nese kruhové československé výsostné znaky s modrým lemem.Plukovní označení 2.leteckého pluku, černá šachovnicovaná moravská orlice v bílém obdélníku s černým lemem, je provedeno oboustranně na střední části trupu, útvarové označení O1 a sériové číslo je provedeno oboustranně na bocích trupu červenou barvou Dull Red.

Po předání 106.squadroně byl letoun kompletně přetřen podle nočního schématu RAF, tedy s hnědo-zelenou kamufláží horních ploch a černým nátěrem spodních ploch se standardními kokardami RAF.Na příď byl namalován znak 106.squadrony a na bocích trupu bylo provedeno červené označení XS-O stejně jako sériové číslo umístěné na obvyklém místě.

V říjnu 1945 prošel letoun rekonstrukcí kamufláže kdy byla kamufláž horních ploch protažena až na úroveň dvířek pumovnice a spodní plochy byly přestříkány světlou šedou barvou.

 

Fotografie

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář