Jdi na obsah Jdi na menu
 


06. Suchoj Su-24M (Revell) - 1/72

Dokončení modelu - srpen 2008.

Historie letounu:
Letoun Suchoj Su-24M 6421823 byl vyroben 18.11.1987 v továrně OKB Suchoj v Tbilisi.V roce 1988 byl prodán do ČSSR v rámci nákupu balíku osmnácti letounů Su-24M, které měly být alespoň částečnou náhradou letectvem ČSLA nevlastněného čistě bombardovacího letectva. Všech osmnáct zakoupených letounů přistálo 5. 10. 1988 na letišti Praha-Kbely kde byly oficiálně předány zástupcům letectva ČSLA a následně v SSSR přeškolenými piloty byly letouny přelétnuty 7. 10. 1988 na letiště Náměšť nad Oslavou kde zformovaly 4. a 5. letku 20. sbolp přičemž letoun samotný byl zařazen do 4. letky, roje C kde s ním začala létat posádka ve složení por. Petr Skopal a ppor. Miriam Zelenková.

Po vypuknutí válečného konfliktu v listopadu 1989 byl letoun poprvé nasazen do boje 18.11.1989 kdy byl vyslán na bombardování petrochemických zařízení v Regensburgu na které shazuje tříštivé bomby FAB-500 a zápalné pumy ZAB-250.Následující noci se účastní opakovanému odstrašujícímu náletu na Vídeň kde za špatného počasí pomocí zápalných bomb ZAB-250 bombarduje obytné čtvrti a strojní továrnu na severu města.

20.11.1989 se spolu se zbytkem bombardérů Su-24M z 20.sbolp účastní náletu na Paříž.Spolu s dalšími třemi letouny skupiny, která má napadnout letiště Charles de Gaulle v Paříži letí nízko podél Rakousko-Švýcarské hranice a hranici Francie překračuje v prostoru Basileje.Po vstupu do prostoru letiště Charles de Gaulle shazuje průrazné bomby BetAB-500 na vzletové a přistávací plochy a následně shazuje bomby FAB-250 na dopravní letouny seřazené u terminálů přičemž ničí tři z nich. Při návratu z Paříže se letoun dostal do proudu v noci přelétávaných britských bitevních letadel z Velké Británie do Mnichova a v prostoru Nancy se posádce dvěma střelami R-60 podařilo sestřelit jeden z přelétaných Jaguarů jehož pilot, capt. William O’Connell, se z hořícího letounu katapultoval.

21.11.1989 se účastní operace Hérostratos, odvetného náletu na Mnichov za zastřelení maj. Františka Vyskočila a kpt. Tatiany Leškové, kteří byli sestřeleni 18.11.1989 nad Mnichovem.Letoun na Mnichov při dvou náletech shazuje na Mnichov pumy ODAB-500, které na zemi vyvolávají rozsáhlé požáry.Následující noc je letoun vyslán se stejným nákladem k náletu na Karlsruhe kde opět bombarduje obytné části města.

23.11.1989 je ráno spolu s letouny 6.sbolp a 7.sbolp napadají v rámci operace Archa vodní nádrže Lipno I a Lipno II.Letoun shazuje své bomby BetAB-500SŠp na hráz Lipno I přičemž při útoku je por.Zelenková zraněna střepinou na hlavě a pravém rameni načež je npor.Skopal nucen se s letounem urychleně vrátit na letiště Náměšť nad Oslavou kde je por.Zelenková převezena do letištní ošetřovny a na její místo přichází por.Libor Soukup.S takto složenou posádkou se letoun účastní i svého posledního náletu kdy byl vyslán k bombardování shromaždiště nepřátelských jednotek ve Freistadtu.

Po ukončení válečných operací letoun v roce 1999 prochází modernizací elektronického vybavení přičemž je modernizován jeho laserový značkovač a systémy pro radioelektronický boj.V současnosti letoun létá u 20.sbolp na letecké základně v Náměšti nad Oslavou s posádkou pilot kpt.Jan Adamec a operátor npor.Martin Augusta.

Kamufláž letounu:
Letoun nosil čtyřbarevné kamuflážní schéma (dva odstíny zelené, dva hnědé) se světle šedými spodními plochami (po prvním bojovém letu byly doplněny nepravidelnými tmavě šedými a černými plochami). Na svislé ocasní ploše byl mimo značky a čísla 63 umístěn i znak 20. sbolp. Na levé straně přídě před kabinou letoun nesl žlutý nápis s červeným stínováním „Létající zapalovač“ s osmi sirkami ve skupinách po pěti (symboly náletů) a jednou britskou kokardou.
 

 

Fotografie